Didaktisk forløb på biotop.
Eftersom stranden er blevet mit nye tilholdssted har jeg valgt at tage mine dagplejebørn med på tur flere gange i ugen. Mine iagttagelser af børnene på stranden har gjort at jeg har fokuseret meget på stenene, da det er dem de umiddelbart har vist interesse for. De kaster dem i vandet og det hænder at børnene bliver ivrige og kaster sten efter hinanden i stedet. Denne iagttagelse gør at jeg vil forsøge at vende fokus via et didaktisk forløb. Det er dette jeg vil beskrive nedenfor.
Hvad? (aktivitet og fokusområde)
Hvorfor? (Pædagogisk mål og begrundelse)
Hvordan? (metode og planlægning)
Pædagogens rolle?
Vi tager til stranden med hver vores poser og finder små sten.
Vi vil derefter lægge alle vores sten i hver vores balje med vand.
Vi vil putte stenene i en form og overhælde den med gips.
Jeg ønsker at skabe en interesse for hvad stenene kan bruges til. Børnene skal lære at ting i naturen har en værdi og kan bruges til noget. (det antropocentriske natursyn)
For at illustrere at stenene kan ændre sig i berøring med andet materiale fra naturen.
For at børnene får visualiseret det færdige resultat
Vi starter med at fortælle børnene hvad der skal ske.
Vi finder en pose hver og går til stranden.
Baljerne gøres klar, børnene skal selv hælde vand og sten i.
Formen gøres klar, børnene putter stenene i og der hældes gips i.
Skabe trygge rammer for aktiviteten, ved at fortælle hvad der skal ske.
I begyndelsesfasen skal pædagogen være den styrende, men kan trække sig tilbage under selve aktiviteten og lade børnene udfolde sig.
Igen når der skal blandes og hældes gips i formen vil pædagogen være den styrende.
Det er vigtigt at pædagogen hele tiden sætter ord på hvad hun gør og hvad børnene gør.
Målet vil være nået når børnene viser tegn på at stenene kan anvendes til andet end at kaste dem på hinanden.:)
Børnene er nysgerrige
Børnene gerne vil deltage i aktiviteten
Dokumentation er at børnene får det færdige resultat med hjem.
Læreplanernes temaer vil blive berørt som lovgivningen foreskriver. Ikke kun temaet natur men også sproget, da en af pædagogens opgaver bliver at sætte ord på alt, hvad der sker. Børnene skal deltage aktivt med at udtrykke sig verbalt.
De sociale kompetencer vil også berøres da denne aktivitet bliver lavet i en gruppe, hvor der skal gives plads til alle. Eks. under overhældning af gips vil børnene skulle vente, da der kun er en pædagog tilstede.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar