fredag den 12. juni 2009

naturskole

Ja, hvem der dog bare havde et kamera.........
Mine børn og jeg har været på naturskolen i Sønderborg ved Sønderskoven. Jeg vil vel næsten sige at det er som at indfri målet omkring museumsopgaven vil har fået her på 3 semester. Vi starter med at få udleveret en quiz. Frederik (min søn) var helt oppe at køre man kunne jo være heldig at vinde en kikkert. (Desværre har vi sikkert ikke vundet, da vi ikke har hørt noget)
Vi ligger ud med at snitte en blyant i pil, hvor vi stikker et hul og putter en stift i. Derefter maler vi vores egen mel med forskellige kornsorter i. Vi har efterfølgende lavet vores egne boller af melet og de var fantastiske meget mere kraftige en normalt. Derefter var vi omkring et vandbassin hvor vi kunne pumpe vand i forskellige slanger (lignede cykelslanger) der så efterfølgende blev pumpet ud i en spand. Desværre var solen ikke fremme så vi fik ikke helt set hvad solen kan bruges til ki forhold til varmekilde anvendelse, men vandet havde steget et par grader kunne vi se på et termometer. Så sprang vi videre til en hård opgave. Vi skulle save vores eget stk træ for efterfølgende at kunne lave et solur. Det har vi gjort og det blev så fint. Vi fik at vide for at bibeholde det igennem regn og slud skulle det koges i sukker vand. Dette gjorede vi men desværre er det flækket alligevel.
Vi fik også muligheden for at lave kort af naturmaterialer. Vi anvendte dobbeltklæbende tape og derpå puttede vi fasanfjer som vi selv plukkede samt blomster fra naturen og sand fra stranden. De er blevet rigtig flotte.
Vi brugte meget til ved vandhullet, hvor vi bl.a fangede mange salamandere. Snobrød var der også tid til at lave. Syens egentlig selv det er rigtig hyggeligt at sodde med snobrød, men børnene mister hurtigt interessen, skulle måske prøve med pandekager og popcorn derhjemme og så om det ville ændre holdningen :)
Vi fik også mulighed for at kigge på de udstoppede dyr i deres læreværelse. Der var mange forskellige slags og havde jeg et kamera kunne jeg dokumentere det.
Vi nåede også at flette en krans til vores yderdør mens vi var der, den blev flettet i pil og jeg linker til Lenas blog for at du, hvis det har interesse, kan se andre anvendelses muligheder med pil.
Turen gik hjemad efter en hel dag (11.00 - 17.00) på naturskolen og man kan blive helt høj af hvilket læringsmiljø børnehaven og skolen har. Alt her kan overføres til andre former for læring og mange andre kompetencer i forhold til læreplaner kan udvikles dette sted. Jeg kaneks. nævne de sociale kompetencer i forhold til at det kræver min. 2 børn at save i en træstamme. Her ude kan børn/bruger virkelig lære at støtte hinanden.

1 kommentar:

Mette Solkær sagde ...

ja, hvad skal man med fjernsyn?! når man først opdager alle de muligheder der er for at bruge sin tid på den sjove måde... ;O)