onsdag den 12. august 2009

På tur i haven

Så er jeg her igen.....
Ikke at jeg ikke har været her hele tiden, men måske fordi jeg nu vil prøve at samle op på sommeren aktiviteter og iagttagelser i naturen.
Jeg vil her starte med at fortælle om et forløb jeg har haft med mine dagplejebørn for et par dage siden. Ferien er slut og alle børn er begyndt stille og roligt at vende "hjem" igen efter hyggeligt samvær med mor, far og søskende. første dag efter ferien kommer der et barn med en pose blommer fra haven vi kunne spise til frugt.
Dejligt.....
Da det bliver frugt tid og vi sidder ved bordet taler vi om , hvor blommerne kommer fra og hvad man mere kan bruge blommer til en bare at spise dem som de er. Børnene er meget interesseret og især det barn der har haft dem med føler sig meget specielt i forhold til gruppen, da hun jo er grunden til denne spændende diskusion. Jeg fortæller lidt om at vi jo ikke er de eneste der godt kan lide blommer, men at eks. vores melorme også godt kan spise dem. Så de bliver fodret med blommer den dag.

Jeg taler med moren der kom med blommer senere på eftermiddagen og spurgte om vi evt. måtte besøge deres have og samle blommer, da vi gerne ville prøve at lave noget andet med blommerne (saft og grød) og selvfølgelig måtte vi det, der var jo masser af blommer.

Dagen kommer hvor vi skal på "blommejagt" og selvfølgelig renger det.....
Ingen hindring - på med støvler og regntøj og så afsted.
Børnene fik alle en pose og jeg startede med at vise dem, hvilke blommer vi kunne bruge og , hvilke dyrenene, krybene, kravlene måtte beholde, de skulle jo nødig blive sultne :) fordi vi tager det hele. ( med denne bemærkning tænker jeg på at man senere kan overføre hensyntagen i naturen i forhold til ting der ligger længere væk eks. regnskoven og de træer der bliver fældet.)

Børnene skal have den proksimale erfaring før den distale erfaring, hvilket er et af principperne for den konnotative indlæring (Piaget). Børnene forsøger at beskrive genstande, dyr og planter om de kan føle, berøre, lugte og håndtere. (Piaget og den praktiske pædagogik, David Elkin)

Blommerne blev samlet og vi gik hejm for at skylle dem og fjerne sten. Vi lavede blommegrøden, hvor jeg havde den styrende rolle samt pressede saften.

Det var bare den bedste eftermiddags frugt vi længe havde fået. Hjemmelavet blommegrød med hjemmelavet blommesaft (der var godt nok meget sukker i ) Børnene fik lidt med hjem af begge dele, som en form for dokumentation for, hvad vi havde lavet, men også fordi familien skulle smage hvad hver enkelt barn havde været med til at producere.

Ingen kommentarer: