tirsdag den 16. september 2008

dyrebolig opgave 1

Jeg har allieret mig med mine børn, nu går den vilde jagt på dyr og dyrespor ved biotopen. På vej derhen så vi krager lette fra biotopen så dyr er der da. Vi talte om, hvilke dyr der var mulighed for at få øje på, men der er jeg vist lidt grøn. Jeg har læst lidt om dyr ved et vandhul, men har svært ved at finde ud af , hvilke dyr man kan forvente at se i efteråret. Men det kan være jeg finder ud af det løbende. Vi havde fiskenet med og en spand vi kunne putte al vor fangst i.

Da vi kom hen til biotopen gik vi rundt om vandhullet og løftede, hver en gren og sten. Frederik er vildt god til at opdage alle de små kravl. Vi har ikke været der i 5 min. Så står han meden kæp. Træet var hult og inde i var det levende. Fyldt med bænkebidere og edderkopper. Min første tanke var at sige han skulle smide det, men han stod stille og roligt imens det kravlede på ham. Ingen problem. Jeg fandt en snegl, en dræbersnegl. Jeg havde ellers håbet på en lidt mere spændende snegl, men jeg googlede brun snegl på nettet og kunne læse alt muligt om snegle og deres måde at parre sig på. Man er faktisk i tvivl om dræbersneglen parrer sig med ”danske” snegle og om det lykkedes at lave små baby snegle, det var da alligevel lidt spændende.

Så skulle der fiskes, vi puttede vand i spanden og så gik vi i gang. Jeg fangede en snegl (igen igen). Så ja vi kunne jo så konkludere at snegle lever både i vand og på land, hvilket vi fik bekræftet endnu en gang, da vi var på nettet for at kigge. Sæsonen er jo også lige til snegle, med vådt og fugtigt underlag så mon ikke der vil dukke flere op i løbet af efteråret. Dyre bolig til Søren snegl?? Det kan man vist ikke.
Udover snegle i vandet fangede vi også tanglopper og vi så nogle mærkelige insekter. De lignede edderkopper, havde mange ben og nærmest svømmede under vandet. Håber jeg kan fange en og måske få taget et nærbillede, så jeg kan finde ud af, hvad det er for et dyr.

Min datter Cathrine fandt en mariehøne. Så vi sang mariehønen Evigglad, hvor er det skønt at have børnene med, så er der virkelig noget man kan dele med dem. Det er vildt intenst, selv om det lyder underligt.
Jeg tror det er fordi vi er der 100 % og der ikke er nogen forstyrrende elementer så som telefon, fjernsyn og naboen der klipper hæk. Alle sanserne er åbne og vi modtager og er meget impulsive. Skønt.



Dyre bolig, jeg er meget i tvivl om, hvordan jeg skal gribe det an. Håber jo på at kunne lave aftryk af dyre spor, men som det ser ud lige nu har jeg jo ikke set nogle. Jeg vil fortsætte med at studere og nyde min biotop og håbe på at der dukker nogle interessante ting op.

Ingen kommentarer: